top of page

טיפים לעיצוב הבית

אספנו עבורכם את הטיפים הטובים ביותר לעיצוב הבית...

חיפוש

עיצוב הבית - איך לבחור נכון תאורה?

עודכן: 11 בספט׳ 2022

בחירת התאורה המתאימה לחדרי הבית עשויה להיות החלטה מעט מורכבת, שכן יש אורות רבים כל כך והבחירה ביניהם עשויה להיות מבלבלת.

יש תאורה בהירה, שמתחקה אחר אור השמש, תאורת אווירה עמומה, תאורה תלויה, תאורה לקיר, תאורת תקרה, נברשות, תאורת לד ועוד.

אם ביקרתם כבר בחנות הלבשת הבית בראש העין "נושא כלים", יבואני דברים יפים לבית, כנראה שאתם מבינים למה אנחנו מתכוונים 😊 שאלנו את מעצבות ומעצבי הפנים שעובדים איתנו כיצד הם בוחרים תאורה ללקוחותיהם – הנה כמה רעיונות שכדאי לאמץ.

אלו השיקולים בבחירת התאורה לחלל.

מעצבות ומעצבי פנים משקיעים זמן רב בבחירת התאורה המתאימה לחלל הן מהיבטים של שימוש והן מהיבטים של יצירת האווירה. לדוגמה: הם צריכים לדעת היכן למקם תאורה שמטרתה לתמוך בשימוש שנעשה בחלל – תאורה מעל עמדות עבודה, תאורה לקריאה, תאורה מרכזית שתציף את החלל באור או תאורת אווירה שיש בכוחה לתחום או להדגיש אזורים בתוך החלל.

אלו הטעויות שמעצבות ומעצבי הפנים נמנעים מהם:

זוכרים כיצד עיצבנו את הבתים בעשורים הקודמים – ברוב המקרים היינו בוחרים גוף תאורה פלורסנט צמוד תקרה באור לבן מדי ומסנוור מדי ובמקרה הטוב היינו מציבים מנורה עומדת לצד ספה או כורסה?

התוצאה הייתה שברוב המקרים קיבלנו חלל לא מאוזן – כאשר מרכזו היה מואר באור שלא נעים לשהות תחתיו והצדדים היו "חשוכים" יותר – כך שבאופן טבעי, נמשכנו למרכז המואר ולא שהינו במרחב החשוך.

מעבר לבחירת סוג התאורה ופיזור נכון של התאורה בחלל, חשוב לבחור את התאורה כפריטי אקססוריז לבית שמשלימים את האווירה ולא להציב גוף תאורה בעיצוב מינימליסטי בקו נקי יחד עם עיצוב כפרי – זה פשוט לא עובד, לא משדר את המסר הנכון ויוצר תחושה של אי נוחות.


אילו סוגי תאורה מיועדים למרחבי מגורים?
ישנם שלושה סוגי תאורה המתאימים לבית: תאורה סביבתית, תאורה למשימות, תאורת מבטא. בדרך כלל, ניתן למצוא בכל חדר לפחות שני סוגים שונים של תאורה ולעיתים כל השלושה.

תאורה סביבתית

התאורה הסביבתית היא מקור האור המרכזי בחלל, שמיושם בדרך כלל בגופי תאורה עיליים התלויים על התקרה, גם אם מדובר בגופי תאורה צמודי תקרה או גופי תאורה השקועים בתקרה. נהוג לבחון כמה אור נדרש לחלל בהתאם לאור הנכנס מבעד לפתחים וכן בהתאם לכיווני האוויר בבית.


בתים צפוניים לא נהנים מאור שמש ישיר, אלא מהצפה של אור, לעומת בתים המשקיפים אל כיווני אוויר אחרים. בתים מערביים יהיו מוארים באור ישיר בשעות השקיעה, ואילו בתים מזרחיים יהיו מוארים בשעות הזריחה. בתים דרומיים הם בתים מוארים מאוד עד כדי סנוור לעיתים, ולכן אם חלל אחד בבית נהנה ממספר כיווני אוויר חשוב לבחון אותו לאורך שעות היום.


כלל זה נכון לעיקר הבית מלבד המטבח וחדרי הרחצה – באזורים אלו, נדרשת תאורה בהירה ועוצמתית, שתציף את החלל באור לצד תאורה משימתית.


תאורה למשימות (תאורה ממוקדת משימות).

תאורת משימות נועדה להגביר את כמות האור בחלל לצורך ביצוע פעולות שונות כמו קריאה, כתיבה, עבודה מול מסך, או כאשר עומדים מול מראה. התאורה לא תיצור תחושה בהירה יותר בחלל, אלא תאיר אזור מסוים באמצעות גוף תאורה לשולחן או לשידה, גוף תאורה שקוע במראה, מנורה עומדת בסמיכות לספרייה או לשולחן ועוד. ב"נושא כלים" חנות אינטרנטית לעיצוב הבית, תמצאו גופי תאורה המשמשים גם כתאורה למשימות וגם כתאורה סביבתית כמו מנורה עומדת רטרו בוסטון ומנורה עומדת רטרו ניו-יורק.


תאורת מבטא או תאורת הדגשה.

תאורת מבטא נועדה למשוך את תשומת הלב לפריט יוצא דופן ומרהיב ביופיו המעורר הערצה או למוטיב ייחודי בחדר כמו קיר כוח, יצירת אומנות, מדף ספרים ועוד, כאשר מטרת התאורה היא להדגיש ולהבליט את הפריט או המוטיב האומנותי. אף שנראה כי גוף התאורה "מפנה" את הבמה לפריט שהוא מדגיש, לא פעם מדובר על תאורה מרשימה ואלגנטית, שכוללת נברשות, פמוטים, גופי תאורה לקיר בשילוב עבודת נפחות מעניינת ועוד.

טיפים להארת אזורים שונים בחלל: לא נוכל לסיים את המדריך המקוצר שלנו מבלי שנסייע לכם לבחור נכון את התאורה לחלל שלכם. הנה כמה טיפים שכדאי להכיר:)

הארת תקרה – גובה גוף התאורה המשתלשל מהתקרה נקבע על פי אופי החלל והשימוש, לדוגמה: כאשר רוצים להאיר פינת אוכל או אי עבודה, מוטב יהיה למקם את גוף התאורה נמוך ככל הניתן מעל הראש. בכל מקרה מומלץ יהיה למקם גוף תאורה מרכזי בחלל במרחק של כ-20 סנטימטרים.


נברשות – נברשות משמשות כמערכת תאורה שלמה, שפולטת מספר מקורות אור במקביל, ניתן להשתמש בנברשת כמקור אור למשימה – אם היא מוצבת נמוך מהתקרה או כתאורה סביבתית כשהיא מוצבת במרחק של כ-20 סנטימטרים מהתקרה.


מנורות שולחן – שלבו מנורות שולחן הן כמקור אור שנועד להגביר את האור לצורך ביצוע משימה או פעולה והן כאור מבטא – שנועד להדגיש פריט יפה או מוטיב אומנותי בחלל.


הארת פתח הכניסה לבית – הכניסה היא "קבלת הפנים" לאורחי הבית, כן גם אתם כלולים 😊, ולכן טוב יהיה להפוך את מרחב הכניסה למקום ידידותי ומזמין. נסו להתקין נברשת במרכז התקרה בחלל הכניסה או גוף תאורה צמוד תקרה המציף את החלל בגוון חמים.


הארת הסלון – הסלון הוא המרחב שבו אנחנו מבלים את מרבית שעות הפנאי וכולל בין שניים לשלושה סוגי תאורה. אל תמעיטו בערכו של מרחב זה, בחרו בגופי תאורה שידגישו את סגנון העיצוב הכללי ופזרו אותם בחלל.


הארת שולחן האור – מיקום נברשת ישירות מעל מרכז שולחן האוכל תסייע להשיג שתי מטרות – תאורה משימתית ותאורה סביבתית, נסו למקם את הנברשת נמוך מהתקרה אך לא נמוך מדי והסיבות לכך ברורות.


הארת המטבח – המטבח מצריך מספר סוגי תאורה, תאורה למשטחי העבודה, תאורה סביבתית ותאורה עמומה יותר באזורים שאינם נמצאים בשימוש לעיתים קרובות. התקינו גופי תאורה מעל הכיור, הבר, האי ומעל משטחי העבודה, תוכלו לשלב בין סוגים שונים של גופים, צמודי תקרה עם נורות לד ונברשות, כמובן בהתאמה לסגנון.


הארת חדר שינה – חדר השינה הוא מרחב להתרגעות, ולכן חשוב לשלב בו תאורה חמימה, תאורת משימות כמו גופי תאורה עומדים או גופי תאורה לשולחן בשילוב גוף תאורה עדין וקטן לתקרה.


הארת חדר הרחצה – האור הכרחי בחדר הרחצה ולכן מומלץ לשלב לצד גוף תאורה צמוד תקרה מרכזי שמציף את המרחב באור גם גופי תאורה על המראות או גופי תאורה ממוקדים יותר, שממוקמים קרוב לגובה הפנים.

אנחנו ב"נושא כלים", חנות אינטרנטית לעיצוב הבית, בעלת סניף פעיל בראש העין שבו מוצגים דברים יפים לבית, מזמינים אתכם לשוטט באתר ולהתרשם ממגוון גופי התאורה שמיובאים מרחבי העולם. צרו עמנו קשר, כדי שנוכל להתאים עבורכם את גופי התאורה המושלמים לחלל.


סקרנו את סוגי האורות, אפשרויות התאורה שיש לכם וכמה דוגמאות לאיזה אורות לשים בחדרים השונים של הבית שלכם. כעת, הבחירה היא כולה שלך, אבל לפחות אתה יודע כל מה שאתה צריך לדעת כדי להתחיל במאמצי התאורה שלך!









bottom of page